Układ pneumatyki hamulcowej to zdecydowanie jeden z najważniejszych elementów każdego pojazdu ciężarowego, wywierający bardzo istotny wpływ na bezpieczeństwo poruszania się tego typu pojazdami po drogach. Wpływ także na bezpieczeństwo innych uczestników ruchu, zapewniając odpowiednią długość drogi hamowania, dzięki czemu kierowca prowadzący pojazd ciężarowy może bardzo precyzyjnie określić kiedy należy rozpocząć proces hamowania, w zależności od poziomu załadowania pojazdu. Dlatego też, należy tutaj zadbać o to, aby pneumatyka hamulcowa była jak najbardziej sprawna, aby pojazd był bezpieczny w eksploatacji, a koszty jego utrzymania w dobrym stanie możliwie jak najniższe.
Zużywanie się elementów pneumatyki hamulcowej.
W pierwszej jednak kolejności, jeśli już stwierdzimy, iż którykolwiek z czynnych elementów układu pneumatyki hamulcowej zbyt szybko podlega zużyciu, należy znaleźć przyczynę tego stanu rzeczy. Zdecydowanie najczęstszą przyczyną zbyt szybkiego zużywania się poszczególnych podzespołów układu pneumatyki hamulcowej, w tym przede wszystkim zacisków hamulcowych, jest nieprawidłowa praca osuszacza powietrza, a co za tym idzie, dostarczanie do całego układu powietrza o zbyt wysokim poziomie wilgotności.
Tutaj wymagania są dość jasne i czytelne, bowiem sprężone powietrze dostarczane do układu pneumatyki hamulcowej powinno mieć wilgotność na poziomie około 21%, a każda wartość powyżej, będzie już negatywnie wpływać na żywotność elementów układu oraz obniżać ich sprawność, co rzecz jasna znajduje swoje natychmiastowe odzwierciedlenie w postaci obniżonego bezpieczeństwa poruszania się po drogach. Reasumując, powinniśmy w pierwszej kolejności sprawdzić stan techniczny osuszacza i w razie jakichkolwiek jego usterek, oddać go na warsztat, w którym przeprowadzana jest profesjonalna regeneracja osuszaczy samochodowych, bowiem zakładamy, iż można przeprowadzić jego regenerację, która zawsze będzie przystępniejszym cenowo rozwiązaniem niż wymiana na nowy, aczkolwiek w niektórych przypadkach może być niezbędna wymiana.
O czym jeszcze warto pamiętać?
Oczywiście powinniśmy także pamiętać o tym, iż w tym szczególnym przypadku sama regeneracja osuszacza nie wystarczy, bowiem pneumatyka hamulcowa już zdążyła z całą pewnością sporo wycierpieć, wobec czego koniecznym, może się okazać także regeneracja siłowników czy też zacisków hamulcowych. To i tak najlepsze rozwiązanie, bowiem w przypadku konieczności wymiany siłowników czy też zacisków na nowe, koszty będą kilkukrotnie wyższe.
Generalnie rzecz więc ujmując, można powiedzieć, iż to właśnie osuszacz będzie odpowiadać za prawidłową pracę całego układu pneumatyki hamulcowej, a wobec tego też, należy poświęcić mu odpowiednią ilość uwagi i stale monitorować jego stan techniczny, aby niepotrzebnie nie dopuszczać do uszkodzeń i szybszego wyeksploatowania pozostałych elementów układu hamulcowego. Dzięki temu obniżymy wyraźnie koszty eksploatacji pojazdów ciężarowych a jednocześnie przyczynimy się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa ich eksploatacji w ruchu drogowym.