Co do tego, że badania rynkowe przeprowadzać trzeba nikt z nas nie ma żadnych wątpliwości. Jedynym, nad czym można się w tej kwestii w ogóle zastanawiać jest to, która forma badania opinii konsumenckiej jest najlepsza. Wiemy bowiem, ze rodzajów badań konsumenckich jest ta naprawdę kilka i każdy rodzaj ma swoje określone warunki. Właściwie to od pracownika agencji badawczej zależy, jakie badania zorganizuje. Jakie jest lepiej, łatwiej zorganizować i przeprowadzić, takie zwykle się wybiera. Niemniej jednak, nie zawsze można, a też nie zawsze warto iść na tak zwaną „łatwiznę”.
Nie zawsze łatwiej, znaczy lepiej i niejeden pracownik agencji badawczej z pewnością już zdążył się o tym przekonać. Badania łatwe w zorganizowaniu są zazwyczaj wykorzystywane najczęściej, a co za tym idzie są przez konsumentów najbardziej znane. A jak ludzie reagują na badania, z którym stykają się praktycznie na każdym kroku? Oczywiście po pewnym czasie uważają już, ze jest to nudne, monotonne i że przydałaby się jakaś innowacja. Ludzie lubią nowości, z kolei nie lubią nudy i monotonii, a więc jeśli zbyt często prosi się ich o wzięcie udziału w danym rodzaju badania, to nic dziwnego, że po pewnym czasie z pełną świadomością odmawiają, bo nie jest to już dla nich żadna atrakcja.
Oczywiście takie badania nie mają być żadną zabawą, ale wiadomo, że chętniej bierze się udział w czymś, co wprowadza nieco innowacji w nasze życie. Zatem w tym miejscu można zaproponować przykłady popularnych metod badawczych, jak również tych mniej popularnych, które cieszą się większym zainteresowaniem właśnie ze strony konsumentów.
Przykładowe badania
Jak wspomniano, są różne metody badawcze – innymi słowy są różne sposoby na to, żeby dowiedzieć się, co o danej branży myślą konsumenci. Jednakże, najbardziej popularną formą jest chyba ankieta lub sondaże. Wadą takich badań jest na pewno ich częste wykorzystanie i to, że szybko się nudzą. Jeśli sondaż czy ankieta składa się tylko z nudnych, bardzo podobnych pytań i to jeszcze w takiej ilości, że trzeba poświęcić sporo czasu, aby ją w całości wypełnić, to wiadomo, że niewiele konsumentów będzie zainteresowanych wzięciem udziału w takim badaniu. Z drugiej strony są też zalety badań sondażowych – mowa tu chociażby o niskich nakładach finansowych potrzebnych do ich zorganizowania i przeprowadzenia, jak również o łatwości ich przeprowadzenia.
Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę badania fokusowe (o których więcej poczytać można na stronie www.fokusownia.com.pl), to dojdziemy do wniosku, ze są one bardziej interesujące, ale również bardziej kosztowne jest ich zorganizowanie. Tak więc zawsze, jak widać, mamy do czynienia z sytuacją na zasadzie „coś kosztem czegoś” i to pracownik agencji badawczej musi odpowiedzieć sobie na pytanie co jest ważniejsze. Ogólnie rzecz ujmując badania droższe są przeprowadzane rzadziej, choć też nie można powiedzieć, że nigdy i że konsumenci w ogóle nie mają z nimi styczności.