Badania fokusowe są narzędziem coraz bardziej znanym w świecie badań rynkowych. Badania rynkowe były, są i prawdopodobnie potrzebne będą zawsze, dlatego też nic dziwnego, że wpływając na rozwój rynku one same również nieustannie się rozwijają. Badania rynkowe najzwyczajniej w świecie ewoluują, jak wszystko, co nas otacza. Pracownicy agencji badawczych nie próżnują, a raczej starają się opracowywać takie formy badań, które nie będą nudne dla uczestników. Na przykład ankiety – takie badania są już zbyt popularne i zbyt powszechne. Każdy z nas zbyt często brał w nich udział, żeby móc nadal być chętnym do brania udziału w badaniach przeprowadzanych za pomocą ankiety, chociaż oczywiście są zwolennicy tej formy badań konsumenckich i chętnie w nich uczestniczą. Chwali się jednak to, że agencje badawcze starają się jak najbardziej odbiegać od stereotypowych form badań, żeby zachęcić nas – konsumentów – do wypowiadania się na określone tematy, na przykład na temat sieci sklepów, marki określonych produktów, konkretnych produktów albo usług, z których korzystamy. Badania fokusowe, o których mowa na samym początku są właśnie taką dosyć niestandardową formą pozyskiwania opinii od konsumentów. Dlaczego?
Najważniejszy jest moderator
W badaniach fokusowych najważniejszy jest bowiem nie sam konsument, albo raczej kilku konsumentów, bo trzeba wiedzieć, że wspomniane badania przeprowadzane są w kilkuosobowych grupach. W badaniach fokusowych najważniejszą osobą jest moderator rozmowy. Badania fokusowe odbywają się w formie dyskusji, rozmowy prowadzonej pomiędzy kilkoma osobami. Jest to więc bardzo swobodna forma badań, bo już po kilku minutach rozmowy uczestnicy rozluźniają się i są w stanie spokojnie rozmawiać na narzucony im temat. I choć nie wiadomo jakie byłyby rodzaje badań ankietowych, to jednak taka forma badań, z jaką mamy do czynienia podczas badań fokusowych zawsze będzie lepsza. I to nie tylko ze względu na fakt, że całą rozmową steruje moderator, ale również ze względu na to, że badania fokusowe odbywają się w szczególnym miejscu.
Sala fokusowa
Tym szczególnym miejscem jest fokusownia, czyli specjalna sala do przeprowadzania takich badań. Co ciekawe, badania fokusowe muszą być w takim specjalnym miejscu przeprowadzane – nie mogą odbywać się gdzieś indziej. Od Sali fokusowej lustrem weneckim oddzielona jest tak zwana poglądownia, gdzie czuwa jeszcze jedna osoba odpowiedzialna za koordynowanie i sprawowanie pieczy nad przebiegiem badania. Im więcej osób, tym łatwiej jest zboczyć z tematu badania, dlatego moderator rozmowy ma oczywiście swoje zadanie, ale poglądownia daje również możliwość innej osobie koordynowania całego badania. Są różne rodzaje badań ankietowych, ale na pewno żaden z nich nie jest tak ciekawy i interesujący, jak badania fokusowe, bo to stosunkowo nowa metoda badania opinii konsumentów i badacze tą metodą nie narzekają na brak uczestników.