Badania opinii konsumentów bardzo przydają się przedsiębiorcom. Wyniki takich badań pozwalają bowiem firmom dostosowywać się do potrzeb swoich klientów, pozwalają się rozwijać w dobrym kierunku, bo kierunek ten jednoznacznie wyznaczony zostaje właśnie przez klientów, którzy deklarują podczas badań jakie zmiany byłyby dla nich mile widziane, z czego w określonych firmach powinno się zrezygnować, co jest wręcz irytujące lub co im się podoba i co skłania ich do korzystania z usług albo kupowania produktów danej firmy. W zasadzie wszystkie istniejące przedsiębiorstwa prowadzą takie badania i w dodatku robią to regularnie, bo rynek cały czas się zmienia, podobnie zresztą jak cały czas zmianom ulegają gusta klientów. Marketing jest dziedziną bardzo szybko rozwijającą się – rozwija się ona współmiernie do rozwoju całego rynku. Dlatego też w dzisiejszych czasach przeprowadzenie opinii konsumentów może przebiegać na kilka rożnych sposobów, spośród których jedne są mniej skuteczne, a inne bardziej; jedne są bardziej czasochłonne, a inne pozwalają na uzyskanie rezultatów w o wiele krótszym czasie i wcale nie oznacza to (uprzedzając obawy zapewne wielu osób), że są one mniej skuteczne i że nie gwarantują oczekiwanych rezultatów. Wiadomo jednak, że warto wybrać sposób, który jest najbardziej skuteczny, który jest również najszybszy, bo jeśli takie badania trzeba przeprowadzać regularnie, to warto przeprowadzać je w miarę płynnie. Jakie zatem sposób wybrać, by i wyniki były zadowalające i czas realizacji takich badań nie był zbyt wydłużony?
Dobre rozwiązania
Przykładem takiego sposobu są badania fokusowe, czyli badania opinii konsumentów przebiegające w całych grupach liczących nawet do ośmiu osób. Do przeprowadzenia takiego badania niezbędna jest fokusownia, czyli specjalnie przygotowana sala, w której są zapewnione odpowiednie warunki. Fokusownia zapewniona może być przez agencje badawcze, można po prostu taką salę na czas badań wynająć od agencji badawczych, które takimi miejscami dysponują. Można również zlecić przeprowadzenie całych badań takiej agencji, a wówczas fokusownia to już nie jest zmartwienie tego, kto te badania zleca. Badania fokusowe pozwalają na zapoznanie się z opinią kilku osób w jednym czasie, a więc są one bardziej skuteczne, niż na przykład badania cati, czyli badania prowadzone drogą telefoniczną. I choć badania cati są również często wykorzystywane przez przedsiębiorstwa, którym zależy na poznaniu opinii swoich klientów, to jednak badania fokusowe zdają się przynosić o wiele bardziej zadowalające rezultaty. Powód?
To proste
Powodem jest to, że badania cati nie zawsze w ogóle udaje się przeprowadzić, gdyż zazwyczaj tylko nieliczni, którzy odbiorą telefon z prośbą o udzielenie odpowiedzi na kilka pytań chcą takich odpowiedzi udzielić. Przez telefon bardzo łatwo jest odmówić albo po prostu się rozłączyć, dlatego często badania cati kończą się po prostu fiaskiem.